Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Jesteś tutaj: Start / Dla uczniów / CYBERPRZEMOC

CYBERPRZEMOC

 

Co to jest CYBERPRZEMOC?

 

 

Cyberprzemoc - przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych ( najczęściej przemoc rówieśnicza z użyciem telefonów komórkowych i i Internetu)

 

Formy cyberprzemocy:

* Wyzywanie, straszenie, obrażanie w Sieci i przez telefon komórkowy

* Wysyłanie wulgarnych słów

* Grożenie komuś w Sieci i przez telefon komórkowy

* Rejestrowanie niechcianych zdjęć lub filmów telefonem komórkowym

* Publikowanie ośmieszających zdjęć i filmów w Internecie

* Rozsyłanie ośmieszających materiałów przy użyciu telefonu

* Włamania na blog lub konto pocztowe

* Podszywanie się w Sieci pod inną osobę i działanie na jej niekorzyść.

Co robić żeby nie zostać ofiarą cyberprzemocy?

* Dbać o prywatność swoich danych osobowych

* Zapewniać swoim profilom w Sieci status prywatny

* Chronić swoje hasła i loginy

* Nie zamieszczać w Sieci swoich zdjęć i filmów

* Nie wymieniać się z kolegami telefonami komórkowymi

Jak korzystać z Internetu i telefonu żeby nie krzywdzić innych?

* Traktować innych z szacunkiem (nie wyzywać, nie obrażać, nie straszyć itp.)

* Nie zamieszczać z Internecie materiałów (filmów, zdjęć, tekstów), które mogą kogoś skrzywdzić

* Zawsze pytać o zgodę, jeżeli chcemy komuś zrobić zdjęcie lub nakręcić film z jego udziałem

* Nie rozsyłać za pomocą telefonu komórkowego zdjęć, filmów oraz tekstów, które mogą sprawić komuś przykrość.

Co robić, będąc świadkiem cyberprzemocy?

* Nie przesyłać dalej krzywdzących materiałów, które otrzymujemy w Sieci

* Zawsze pomagać kolegom i koleżankom, którzy padli ofiarą cyberprzemocy

* Informować o krzywdzie kolegi lub koleżanki kogoś dorosłego - nauczyciela, rodziców

* Polecić ofierze cyberprzemocy kontakt z Helpline.org.pl lub skontaktować się osobiście

Co robić będąc ofiarą cyberprzemocy?

* Nie odpowiadać na zaczepki w Sieci

* Domagać się skasowania filmów i zdjęć nagranych wbrew naszej woli

* Natychmiast szukać pomocy u kogoś dorosłego

* Zachowywać dowody przemocy

* Interweniować u dostawców usług internetowych

* Szukać pomocy w Helpline.org.pl

 

Gdzie szukać pomocy:

www.helpline.org.pl

www.dzieckowsieci.pl

www.sieciaki.pl

tel. 0800100100 (połączenie bezpłatne)

 

 

Jak możesz zarejestrować dowody cyberprzemocy?

• Telefon komórkowy

Nie kasuj wiadomości. Zapisuj wszystkie zarówno tekstowe, jak i nagrane na pocztę głosową w pamięci telefonu.

• Komunikatory

Niektóre serwisy pozwalają na zapisywanie rozmów. Możesz również

np. skopiować rozmowę, wkleić do dokumentu Word (lub innego edytora tekstu), zapisać

i wydrukować.

• Strony serwisów społecznościowych, WWW

Aby zachować kopię materiału, który widzisz

na ekranie, wciśnij jednocześnie klawisze Control i Print Screen, a następnie wykonaj operację „Wklej” w do-kumencie Word.

• Czat

Podobnie jak w przypadku stron www, jeśli chcesz zachować kopię materiału, który widzisz na ekranie, wciśnij klawisze Control i Print Screen, a następnie wykonaj operację „Wklej” w dokumencie Word. Możesz też po prostu wydrukować interesującą cię stronę.

• E-mail

Wydrukuj wiadomość, prześlij ją do nauczyciela lub pedagoga, który zajmuje się ustaleniem okoliczności zajścia. Zachowanie całości wiadomości, a nie tylko samego tekstu jest bardziej pomocne, ponieważ zawiera informacje o jej pochodzeniu.

 

 

 

 

 

 

Zasady bezpieczeństwa!

 

1. Zanim dołączysz

Kontakty z ludźmi na portalach społecznościowych, podobnie jak kontakty z ludźmi w świecie rzeczywistym, rządzą się pewnymi zasadami. Zastanów się w jaki sposób działa portal zanim utworzysz na nim swój profil. Przede wszystkim zainteresuj się jaki poziom prywatności gwarantuje Ci dany portal. Informacji tego typu szukaj w regulaminie, który powinien jasno określać zasady twojego uczestnictwa w serwisie.

2. Prywatność

Kontroluj dostęp do Twoich danych i innych informacji, które umieszczasz w swoim profilu. Bezpieczny portal społecznościowy powinien pozwolić Ci nadać sobie taki status prywatności, który zagwarantuje, że informację o Tobie będą dostępne tylko dla znajomych, których świadomie dodałeś/aś do swojej listy. Pamiętaj też, że Twoje hasło to Twój sekret.

3. Informacje o mnie

Zamieszczając informacje o sobie pamiętaj, że potencjalnie każdy może je zobaczyć. Dbaj o to, żeby nie ujawniać swoich danych osobowych. Stwórz bezpieczny Nick, który nie zdradzi Twojej prawdziwej tożsamości. Sieć daje nam możliwość bycia kimś innymi niż w codziennym życiu.

Znaj jednak swoje granice tej zabawy - myśl jak się prezentujesz.

4. Zdjęcia

Zastanów się dobrze zanim zamieścisz w Sieci swoje zdjęcia, które mogą być użyte, przez innych użytkowników Sieci, w sposób jakiego byś sobie nie życzył/a lub skopiowane do miejsca, w którym byś ich nie zamieścił/a. Jeżeli już na pewno chcesz zamieścić swoje zdjęcia w Internecie ustaw taki status prywatności, który zagwarantuje Ci bezpieczeństwo.

5. Kontakty z innymi

Bądź czujny/a w kontaktach z osobami znanymi wyłącznie Sieci. Flirt z nieznajomym/ą może być dobrą zabawą, ale może też mieć niebezpieczne konsekwencje. W Sieci ludzie często udają kogoś kim nie są ukrywając w ten sposób swoje prawdziwe intencje. Bądź bardzo ostrożny/a, jeżeli nowy internetowy „przyjaciel” chce się z Tobą spotkać w realu. Jeżeli zdecydujesz się na spotkanie, spotkaj się w miejscu publicznym (centrum handlowym czy w ruchliwej kawiarni) a na spotkanie pójdź z kimś, komu ufasz. Powiedz o planowanym spotkaniu odpowiedzialnej osobie dorosłej.

6. Odpowiedzialność za informacje

Jeżeli piszesz coś w Internecie będąc pod wpływem silnych emocji, przeczytaj to dwa razy.

Daj sobie czas żeby się uspokoić i sprawdź czy to, co planujesz wysłać jest tego warte.

Pamiętaj także, że czasem szkoła, rodzice lub pracodawcy mają możliwość monitorowania Twojej korespondencji i Twoich działań w Sieci. Dlatego, w Sieci, nie pisz nigdy czegoś, czego nie napisałbyś/abyś na kartce pocztowej, którą nie tylko bezpośredni adresat może przeczytać.

Pamiętaj też, że ludzie przesyłają dalej, upubliczniając wiadomości. Sam/a także zawsze patrz, co przesyłasz dalej. Nie ujawniaj danych innych osób – nie przesyłaj dalej cudzych maili i nie podawaj w Sieci danych innej osoby bez jej zgody.

7. Szanuj innychBądź miły/a dla innych w Sieci. Zastanów się czy adresat życzyłby sobie zobaczyć taki wpis i czy Ty powiedziałbyś/abyś lub pokazał/a to samo podczas spotkania twarzą w twarz?

Poczucie humoru, poglądy i zasady innych ludzi bywają różne także w Sieci. Respektuj innych w Internecie, a jeżeli kogoś urazisz znajdź metodę, żeby sprawę wyjaśnić i go przeprosić.

Jeżeli ktoś Ciebie obraża myśląc, że zrobiłeś/aś coś niemiłego celowo – zamiast dać się ponieść emocjom, spróbuj wyjaśnić, że to nie było celowe, że to wynik nieporozumienia.

8. Działaj mądrze

Ktoś Cię prowokuje? Nie daj mu satysfakcji. Zazwyczaj jest to metoda na zwrócenie na siebie uwagi, jeżeli takiego kogoś zignorujesz prawdopodobnie da Ci spokój.

9. Pomoc

Masz prawo do godności w Internecie. Jeżeli jesteś atakowany/a, ktoś Cię straszy lub grozi Ci działaj w swojej obronie. Zgłoś fakt cyberprzemocy odpowiednim instytucjom (szkoła, policja, helpline.org.pl – 0-800-100-100)  i osobom, które mogą Ci udzielić pomocy: rodzice, psycholog szkolny, nauczyciel. Razem szybko i skutecznie rozwiążecie problem.

10. Pamiętaj o realu

Internet jest fajny, ale nie zapominaj o realnym świecie. Kontroluj to, ile czasu spędzasz w Sieci.

Dbaj o kontakty z ludźmi w świecie rzeczywistym. Nawet mając pięciuset znajomych na portalu społecznościowym możesz czuć się samotnym/ą. Nic nie zastąpi prawdziwych znajomości.

http://www.saferinternet.pl/ materiały ze strony

Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie - Niebieska Linia

0 - 801 - 120 - 002

Telefon jest jednym z podstawowych elementów działalności Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia. Działa od 3 lipca 1995 roku.

Oferta telefonu Niebieska Linia skierowana jest do:

* osób doznających przemocy w rodzinie,

* osób stosujących przemoc wobec bliskich,

* świadków przemocy domowej.

Do zadań telefonu Niebieska Linia należy:

* udzielania wsparcia psychologicznego osobom dzwoniącym,

* poradnictwo psychologiczne i prawne z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

* edukacja w zakresie zjawiska przemocy i alkoholizmu,

* motywowanie do podejmowania działań mających na celu przerwanie przemocy w rodzinie,

* kierowanie do lokalnych placówek dla osób mających kontakt z przemocą domową,

* interwencje w odpowiednich instytucjach.

Inne zadania telefonu Niebieska Linia to:

* prowadzenie i stała weryfikacja bazy danych o instytucjach i formach pomocy na terenie całego kraju dla osób mających kontakt z przemocą domową,

* wydawanie ogólnopolskiego informatora o placówkach udzielających pomocy dla osób dotkniętych przemocą,

* zbieranie, opracowywanie i udostępnianie danych statystycznych z rozmów telefonicznych,

* wypracowanie standardów udzielania pomocy przez telefon osobom uwikłanym w przemoc.

Osoby dyżurujące przy telefonie Niebieska Linia posiadają wykształcenie wyższe zazwyczaj psychologiczne lub pedagogiczne. Ponadto każda osoba dodatkowo przechodzi szkolenie z zakresu podstawowych przepisów w zakresie prawa karnego, cywilnego i rodzinnego oraz zapoznaje się ze specyfiką pracy przez telefon z osobami uwikłanymi w przemoc. Zdobywa również wiedzę na temat różnych form pomocy ofiarom przemocy udzielanych przez placówki na terenie całego kraju.

Od 1995 roku każda rozmowa prowadzona przez Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie jest rejestrowana według specjalnie opracowanego formularza. W styczniu 1999 roku została uruchomiona komputerowa baza danych. Pozwala ona w sposób uporządkowany i systematyczny gromadzić dane o skali zjawiska przemocy domowej. Zawiera również szczegółowe i aktualne informacje o ludziach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy domowej.

 

źródło: http://www.niebieskalinia.pl

 

 

Poniedziałek, 2018-08-20

Imieniny: Bernarda, Sabiny