Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

UKS

Poradnik dla uczniów opracowujących projekt grupowy

Poradnik dla uczniów samodzielnie opracowujących projekt grupowy

 

1. Przystępując do realizacji projektu wytyczcie sobie główny cel i zastanówcie się,

co jest dla Was najważniejsze. Zapoznajcie się także z kryteriami oceny.

Omówcie dokładnie z nauczycielem prowadzącym zadania, których się podejmiecie.

Odpowiedzcie na następujące pytania:

  •  Co trzeba zrobić?
  •  Co dokładnie powinno zostać wykonane?
  •  Co ma być efektem pracy?
  •  Jakie odstępstwa będzie można zaakceptować?
  •  Co może stwarzać najwięcej trudności?
  •  Jakie mogą być zagrożenia?

2. Opracujcie plan, ułóżcie harmonogram prac i nie dopuszczajcie do żadnych odstępstw. Odpowiedzcie na następujące pytania:

  •  Kiedy najpóźniej trzeba rozpocząć pracę?
  •  Jakie terminy należy ustalić jako sztywne?
  •  Czy trzeba ustalać terminy pośrednie?

3. Zastanówcie się jak będziecie wykonywać projekt.

Odpowiedzcie na następujące pytania:

  •  Co będziecie wykonywać? Jak to ma wyglądać?
  •  Od czego zacząć?
  •  Gdzie szukać niezbędnych informacji?
  •  Z jakich dokumentów trzeba skorzystać?
  •  Jakie trzeba wykonać pomoce i materiały?
  •  Jakie środki będą potrzebne do realizacji?
  •  Czy trzeba kogoś pozyskać?
  •  Gdzie możecie szukać wsparcia?

4. Rozdzielcie pracę tak, aby wszyscy uczestniczyli w równym stopniu w wykonywaniu projektu. Wybierzcie kierownika / lidera. Odpowiedzcie na następujące pytania:

  •  Co trzeba zrobić?
  •  Kto może być kierownikiem projektu?
  •  Jakie warunki musi spełniać ta osoba?

5. Przestrzegajcie następujących zasad:

  •  Od samego początku wszyscy uczestniczymy w realizacji projektu.
  •  Chcemy wymyślić coś nowego, a nie powracać do starych historii.
  •  Każdy wnosi swój wkład. Wszystko, co wnosi, jest ważne.
  •  Każdy jest współodpowiedzialny za wynik.
  •  Krytyka jest dozwolona i pożądana.
  •  Otwartość jest ważniejsza od taktyki – szczerość na pierwszym miejscu.
  •  Nikomu celowo nie sprawiamy przykrości.

 

 

 

Źródło: Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, WSiP, Warszawa 2004, str.34